Ruim 11% minder Nederlanders weg tijdens herfstvakantie

Zomervakantie dit jaar duidelijker dan ooit favoriete vliegvakantieperiode

Amsterdam, 16 oktober 2013 - De herfstvakantie is begonnen en duidelijk wordt dat dit jaar minder Nederlanders het vliegtuig pakken dan in dezelfde periode in 2012. Het aantal boekingen is met meer dan 11% afgenomen. Dat kan voor een belangrijk deel verklaard worden door een verminderd totaalbudget voor vakanties. Desondanks ‘vliegen’ de komende weken nog genoeg landgenoten erop uit. Populairste Europese bestemming is Londen. Hoewel de Britse hoofdstad in vergelijking met vorig jaar beduidend minder in trek is. New York scoort in het lijstje met verre bestemmingen, net als voorgaande jaren, het best. De Big Apple blijft het dus goed doen, maar ook hier is een daling in het aantal boekingen ten opzichte van 2012 waarneembaar. Zo blijkt uit gegevens van CheapTickets.nl, de grootste online aanbieder van vliegtickets in Nederland.

Top 5 populairste Europese bestemmingen herfstvakantie 2013

1. Londen
  2. Rome
  3. Barcelona
  4. Malaga
  5. Gerona

Minder kinderen met vliegtuig op herfstvakantie

Het aantal kinderen dat dit jaar met het vliegtuig op herfstvakantie gaat, is ook gedaald. Zo’n 5% minder boekingen dan in 2012. En dat terwijl het aantal kinderen dat in de zomer op vliegvakantie ging juist enorm steeg. Bijna een verdubbeling ten opzichte van 2010. “Waarschijnlijk moeten mensen meer dan ooit keuzes maken. Bovendien hebben we in Nederland een heerlijke zomer gehad waar we nu nog op kunnen teren”, zegt Maaike Kammerman, Brandmanager bij CheapTickets.nl. “Veel gezinnen die voorheen misschien twee keer per jaar met het vliegtuig op vakantie gingen, kunnen dat nu niet meer zo makkelijk bekostigen. Dan blijkt de zomer als vanouds toch favoriet. Bovendien telt de zomervakantie meer vrije dagen en is er meer last minute-aanbod dan in die ene herfstvakantieweek.”

Top 5 populairste bestemmingen herfstvakantie 2013 met kinderen

1. Londen