30% meer Nederlanders kiest voor buitenlandse luchthaven

‘Grens- luchthavens’ niet altijd goedkoper, wel minder druk dan Schiphol en sneller bereikbaar

Amsterdam, 7 november 2013 – Niet alleen om te tanken, maar ook voor vliegreizen gaan steeds meer Nederlanders de grens over. Het aantal landgenoten dat vertrok vanaf een buitenlandse luchthaven steeg in twee jaar tijd (2010 – 2012) met bijna 30 procent. En ook dit jaar is er een flinke toename te zien. Populairste luchthavens zijn Weeze Airport (Duitsland), Düsseldorf International en Brussel Airport (Zaventem). Meest populaire bestemming is Londen, en Malaga is in opmars. Zo blijkt uit gegevens van CheapTickets.nl.

Volgens Maaike Kammerman, Brandmanager bij CheapTickets.nl, is reizen vanaf een buitenlandse luchthaven zeker niet altijd goedkoper. “Over het algemeen kunnen we zeggen dat hoe verder reizigers van de buitenlandse luchthaven wonen, des te kritischer ze zijn over het prijsvoordeel dat vertrek vanaf die luchthaven moet opleveren. Wie dichter bij de grens woont, staat meer open voor de ‘overtocht’ met de auto of het openbaar vervoer dan bijvoorbeeld mensen in de Randstad. Toch geven veel mensen aan dat als het écht geld scheelt ze de optie wel overwegen en uiteindelijk de knoop zullen doorhakken op comfort versus geld besparen. Dit blijkt uit een poll die we onder klanten hebben gehouden. Die laat zien dat bijna een derde (30,4%) kiest voor vertrek vanaf een luchthaven net over de grens bij een prijsverschil van zo’n vijftig euro per ticket.”

Weeze populair dankzij lage belastingtarieven

Kammerman: “Weeze is vooral populair vanwege de lagere belastingtarieven die in Duitsland worden gehanteerd, en het ruime en goedkope Ryanair-aanbod. En Brussel doet het goed bij reizigers uit de zuidelijke provincies van ons land. De Belgische hoofdstad is voor veel Brabanders, Zeeuwen en Limburgers dichterbij dan Amsterdam en biedt een gevarieerd aanbod van intercontinentale bestemmingen. En wie in Zuidoost- Nederland woont, heeft de ‘buitenlandse’ luchthavens voor het uitkiezen. Niet alleen de afstand, maar ook dat het er minder druk is dan Schiphol weegt mee in de afweging om over de grens te kijken. Ook dat laat de poll zien. Overigens zijn het vooral volwassenen (stelletjes) die vertrekken vanaf buitenlandse luchthavens. Gezinnen kiezen vaak voor Nederlandse luchthavens vanwege het gemak.”

Bijkomende kosten populairste buitenlandse luchthavens

Wat kost een autoritje naar Weeze eigenlijk? Of naar Brussel? En hoe lang ben ik onderweg? Speciaal voor alle reizigers die een vliegreis overwegen vanaf een buitenlandse luchthaven, heeft CheapTickets.nl de ‘bijkomende kosten’ van de populairste vliegvelden in beeld gebracht.