Vakantiegeld kwijt door verkeerde naam op ticket

Wijziging naam op vliegticket kost gemiddeld 200 euro

Amsterdam, 13 mei 2013 – Jaarlijks raken naar schatting zo’n 60.000 Nederlanders direct een deel van hun vakantiegeld kwijt, omdat ze hun naam foutief invullen bij het online boeken van een vliegticket. Het doorvoeren van een naamswijziging brengt vaak hoge kosten met zich mee die kunnen oplopen tot de kosten van een nieuw ticket. Gemiddeld kost het zo’n 200 euro per persoon per ticket. Dit blijkt uit cijfers van CheapTickets.nl. Op basis van berekeningen door CheapTickets.nl drukken de ‘verkeerde naam-boetes’ de Nederlandse vakantiebudgetten jaarlijks met zo’n kleine 12 miljoen euro*. De meest gemaakte fout is het invullen van de roepnaam in plaats van de doopnaam die in het paspoort staat.

“Onze klantenservice krijgt bijna dagelijks vragen binnen over naamswijzigingen”, zegt Lieke Fransen van CheapTickets.nl. “Ondanks de waarschuwingen die mensen krijgen tijdens het online boekingsproces via pop ups worden er helaas dus toch nog de nodige fouten gemaakt. En natuurlijk gebeurt dat niet expres. De meesten zien de fout vaak pas net voordat ze op reis gaan bij het controleren van hun reisbescheiden als ze hun koffers inpakken of online inchecken.”

Handig advies waarmee reizigers geld kunnen besparen

Om reizigers te wijzen op het belang van controle van de in te vullen persoonsgegevens bij online boekingen heeft CheapTickets.nl een handig, geldbesparend advies opgesteld.
Pak bij het boeken altijd je paspoort erbij, zodat je je nooit kunt vergissen (ook als je voor een ander persoon boekt).
Controleer op dag van boeking je gegevens. Zo blijven de kosten, bij gemaakte fouten, eventueel beperkt.
Ben je getrouwd? Let dan extra goed op. Voor het Nederlandse paspoort gaat de regel op dat je altijd je meisjesnaam in kunt vullen. Bij andere nationaliteiten is dat niet altijd het geval. De vetgedrukte naam in je paspoort is de naam die je in moet vullen bij een boeking.

Vliegtickets met foutief ingevulde naam zijn niet geldig

Over het belang van het correct invullen van je naam bij een boeking, zegt Fransen het volgende: “Een vliegticket waarin de naam foutief is ingevuld, is niet geldig. De luchtvaartmaatschappij heeft dan het recht de passagier te weigeren. Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met de strenge veiligheidsmaatregelen op luchthavens die het noodzakelijk maken dat de gegevens overeenkomen met het identiteitsbewijs. Bovendien is het voor luchtvaartmaatschappijen en reisagenten (administratief) veel werk om bijvoorbeeld vlak voor een vlucht gegevens te corrigeren, aangezien ze de tickets al printen direct na de boeking. Wij constateren dat luchtvaartmaatschappijen hier wisselend mee omgaan. Soms worden alleen administratiekosten in rekening gebracht, vaak wordt er een boete berekend die gemiddeld dus neerkomt op zo’n 200 euro per persoon per ticket. Al met al kan het dus een hoop ergernis en geld schelen als reizigers de ingevulde gegevens vooraf goed controleren. Wij attenderen onze klanten hier zoveel mogelijk op, maar daar hebben ze wel zelf een verantwoordelijkheid in.”

Top drie meest gemaakte invulfouten

Welke invulfouten worden er nu het meest gemaakt, waardoor naamswijziging doorgevoerd moet worden? Dit is de top drie.

• Het invullen van de roepnaam in plaats van de eerste voornaam volgens paspoort. Dus bijvoorbeeld Henk i.p.v. Henricus

• Het invullen van de achternaam van de echtgenoot in plaats van de meisjesnaam.

• Spelfouten in de naam. Dus bijvoorbeeld Yvonne in plaats van Ivonne

• berekening gemaakt op basis van cijfers van CBS. In 2011 vertrokkken 5.957.000 mensen voor een lange vakantie naar het buitenland met het vliegtuig. Uit cijfers van CheapTickets.nl blijkt dat ruim 1% foutief boekt en een naamswijziging moet doorvoeren. Als bijna 60.000 mensen een naamswijziging a 200 euro moeten doorvoeren, kost dat al snel totaal zo’n kleine 12 miljoen euro (wijzigingskosten airline en administratieve kosten).